Profilering: Utnytt arrangementets potensial

God profilering kan være alfa og omega for et vellykket arrangement. I tillegg til det ­faktiske formålet med arrangementet, om det er musikk, mat eller idrett, kan tilleggsfaktorene være avgjørende for om publikum støtter opp om arrangementet eller ikke.

Open navigation

By på dere selv – skap blest

Lag en stand i byen eller et sted i nærheten av arrangementsarenaen et par uker før. Gi folk en smakebit på arrangementet, bokstavelig talt. Del ut smaksprøver på det publikum vil få servert. Spill musikk av artister som er booket til festivalen, eller presenter programmet og smakebiter fra kurs eller seminarer som skal arrangeres. Vis gjerne bilder eller film fra fjorårets arrangement, eller ­present­­er mattilbyderne eller bønder som leverer maten. Slik kan du skaffe deg flere publikummere, større kjennskap og eierskap til og større blest om ­arrangementet.

Arranger gårdsmarked

Legg til rette for og inviter til gårdsmarked på ­arrangementet eller i forkant. Bønder, gjerne bønder som leverer råvarer til ­arrangementet, kan selge råvarer som publikum kan kjøpe å ta med hjem, eller de kan selge håndmat som supplerer den øvrige matserveringen. Bondens tilstedeværelse vil være med å gi arrangementet ­troverdighet og lokal forankring, samtidig som det blir et genuint og kanskje eksotisk innslag for tilreisende. Et gårdsmarked vil også bidra til å skape god stemning.

Lag deres eget signaturprodukt

Øyafestivalen lagde i 2011, sammen med Roskilde­festivalen, sin egen økologiske rotfruktchips som de solgte på festivalen. Å utvikle egne signaturprodukter kan være med på å forsterke arrangementets profil, samt gi økte inntekter. Ikke minst er det utrolig kult å kunne selge sitt eget produkt som ingen andre har. Kanskje kan dere sam­arbeide med lokalt næringsliv om støtte til produkt­utvikling, samt salg utenom arrangementet.

Nofima jobber med økologisk produktutvikling, og kan også kontaktes for rådgivning, kompetanse og støtte.

Kuslepp på Bygdøy 2014. Foto: Wanda Widerøe

Presenter samarbeidspartnerne

Pstereofestivalen lagde i 2014 videosnutter for å presentere alle de økologiske mataktørene som deltok på festivalen, totalt åtte stykker. Disse ble lagt ut på Pstereos Facebookside i forkant av fest­ivalen, og fikk masse oppmerksomhet. ­Ingen ­andre saker ble vist like mange ganger. Dette er et ­eksempel på hvordan du som arrangør kan ­fremme arrangementets holdninger og ­verdi­er på en ­positiv måte, og samtidig bidra til å gi samarbeids­partnerne et løft. En annen idé er å lage en ­presentasjon av det beste lokalområdet har å by på, gjerne i samarbeid med andre lokale aktører. Det kan være med på å trekke til seg flere publikummere. Ildsjeler og maskoter er ofte svært viktige for arrangementer. Lag en kul presentasjon av dem. Da styrker dere også arrangementets troverdighet og særegenhet.

Bruk lokalavisen aktivt

Be mataktørene sende dere noen av oppskriftene på de rettene som skal serveres på arrangementet. Be lokalavisen trykke én eller flere oppskrifter i forkant, og be dem gjerne skrive en liten omtale av mataktøren. God markedsføring av både arrangementet og mataktørene, samtidig som ­lokalavisen får tilgang til positive «gladsaker» fra lokal­sam­funnet. Vinn-vinn-vinn!

Gi publikum stemmerett

Å bruke publikum aktivt i planleggingen kan bidra til å skape eierskap og stolthet til arrangementet. La for eksempel publikum stemme frem hvilke retter de vil skal serveres. Dette kan være en Facebook-kampanje hvor publikum kan velge mellom for eksempel fem til ti retter. Slik får dere som ­arrangør innsikt i hva publikum faktisk ønsker å spise på arrangementet, og gjør det enklere å ­utvikle menyen.

I tillegg til at vinnerretten selvfølgelig serveres på arrangementet – gjør noe mer ut av det. Dere kan for eksempel lage et stilig navn på retten og gi en spesialpris på akkurat denne. Send også ut en pressemelding slik at saken får ekstra oppmerksomhet.

Vinterglede. Foto: Jan Erik de Lange Gullaksen

Prisutdeling – la det gå sport i matserveringen

Arranger en konkurranse mellom mataktørene for å kåre den mest miljøvennlige retten eller menyen. Annonser konkurransen og kriteriene i god tid før arrangementet, slik at mataktørene har dette i bakhodet når de planlegger menyen. En slik konkurranse kan gjøre det ekstra gøy og utfordrende for mataktørene, hvor de motiveres til å tenke innovativt og kreativt med hensyn til miljø, lokalmat, øko­logisk, sesong med mer. Vinneren bør annonseres under arrangementet, gjerne med presse til stede.

Inviter matbloggere

Månefestivalen inviterte i 2014 jentene bak bloggen «Grønne Jenter» til festivalen. De hadde egen bloggstand og samlet inn publikum sine grønneste tips, i tillegg til å omtale maten.

Inviter matbloggere til å omtale maten og matkonseptet på arrangementet. Dette kan både gjøres i forkant eller underveis. Slik skaper dere ekstra blest omkring matserveringen og mat­aktørene.

Tydelig miljøsatsning

På mange større arrangementer er det vanlig å legge til rette for ulike organisasjoner. Inviter økologi- og miljøorganisasjoner til å ta del i informasjonsarbeidet på arrangementet, gjerne i form av spennende aktiviteter. Slike organisasjoner er med på å forsterke og tydeliggjøre miljøarbeidet, samtidig som du som arrangør har et tilbud til publikum når det er pause i programmet.